Laos: Vientiane

Hoi allemaal!

Hieronder even een korte update over de afgelopen anderhalve week!

Vorige week dinsdag ben ik vanuit Bangkok naar Sydney gevlogen. Het plan was om voor een week of zes in Australie te gaan werken en dan weer verder te gaan met reizen in Azie. Echter, het zoeken van simpele ‘houthakkers’-achtige baantjes en vooral het besef dat het nog moeilijk is om er een te bemachtigen ook (ik en nog 200 anderen reageren bijvoorbeeld op een baantje om ergens twee dagen puin te ruimen... ) heeft een bijzonder geneeskrachtige werking. Na een paar dagen lokale contacten bellen, advertenties afspeuren en langs uitzendbureau’s gaan drong het dus alweer tot me door wat een ontzettende luxe het is om heerlijk je eigen dag in te kunnen delen, lekker zelf te bepalen wat je doet en vooral om niet te hoeven werken. Dus, alle ‘ambities’ om een baantje te zoeken zijn overboord gegooid en ik ben linea recta terug-gevlogen naar Bangkok, om van daaruit de bus te pakken naar de hoofdstad van Laos, Vientiane. Ach ja, zelfs met reizen heb je kennelijk af-en-toe even verandering van ‘scenery’ nodig om je weer te realiseren waar je mee bezig bent en waarom je dat ook alweer doet.

Wink

Gisteren ben ik na een nachtelijke busrit van 13 uurtjes aangekomen in Laos. Het is wel grappig hoezeer je went aan lange reistijden, want zo’n ritje van 13 uur doet me helemaal niks meer. Vientiane is de hoofdstad van Laos maar is niet zo heel groot. Veel toeristen blijven hier überhaupt niet; de meesten gaan meteen door naar het avonturen-plaatsje Vang Vieng ten noorden van Vientiane (met name het in een traktor-binnenband in een rivier dobberen en onderweg stoppen bij diverse bars is immens populair - dat is voor mij dus ook de volgende stop).

Vientiane heeft echter veel te bieden: er zijn erg veel fraaie tempels te ontdekken en het eten is werkelijk voortreffelijk. Het is natuurlijk een voormalig Franse kolonie en de Franse keuken overheerst nog steeds. Alleen kun je hier nu voor slechts een eurootje of 20 een heerlijke steak bestellen, geaccompagneerd door een groene salade en een karaffe cabernet-sauvignon, afgerond met een prima opgebouwd kaasplankje en een espresso!

Laughing
. Weer eens wat anders dan een green curry met rijst in Bangkok (hoewel die ook errug lekker is! ;)

Laos heeft ook een totaal ander tempo dan Thailand. Waar je in Bangkok niet over straat kunt zonder constant tuk-tuks, taxi’s of één of ander overbodig product aangeboden te krijgen (bijvoorbeeld die irritante houten klank-kikkers met een stokje die je te pas-en te onpas onder je neus geduwd krijgt totdat je ze van ellende koopt!), is het hier in Laos heel erg rustig. Iedereen is ontzettend relaxed en je kunt zowaar op de markt naar de handelswaar kijken zonder dat de verkoper meteen met je begint te onderhandelen. Als je wat wilt dan horen ze het wel, lijkt hier het motto te zijn. Heerlijk!

Vandaag ben ik naar de Vietnamese ambassade geweest om mijn visum voor Vietnam te regelen. Omdat morgen een Vientamese gedenkdag is kan ik mijn visum pas maandag ophalen, maar ik geloof niet dat ik het erg vind om een paar dagen langer in Vientiane te blijven. Backpacken in Laos valt zeker niet mee!

Wink

Ciao,

Lex

Reacties

Reacties

karlijn

hahahah britt was ontzettend blij met die stomme kikker... die van mij staat heel stil op een plank ;-)

eten is daar wel duurder dus? geen 80tbh voor een groene curry, of 200tbh voor een red snapper :P

enjoy, en succes met de zoveelste lading buckets!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!