Bangkok, Tiger temple, elephant centre en Chiang Mai

Hoi Allemaal!

Het is inmiddels alweer twee weken geleden dat ik aan het snorkelen was met de walvishaaien in de Filipijnen en ik heb alweer heel wat meegemaakt!

Na het walvishaai- gebeuren ben ik nog een paar dagen aan een schitterend palmenstrandje gaan liggen op een klein eilandje genaamd Boracay. Echt supermooi: kristalhelder water, redelijk rustig (aan de goede kant van het strand), schoon strand en palmbomen om lekker onder te luieren en om met een rietje uit een kokosnootje te lurken :)

Met een paar andere backpackers ben ik ‘ s avonds nog een keer een biertje wezen drinken aan de boulevard op het strand. Erg leuk hoewel er wel door de lokale ‘meisjes ter huur' redelijk op de toeristen werd gejaagd. Regelmatig moest je dus even iemand afschieten danwel erg uitkijken met wie je een praatje ging maken, want voor je het weet moet je betalen omdat je even hebt staan kletsen (tijd is geld he ;)

Na een paar mooie dagen strandhangen was het tijd om weer eens wat cultuur te gaan snuiven: op naar Thailand dus! Ik zat in een leuk hosteltje in het centrum van Bangkok (in de buurt van het overbekend Kao San Road. In Bangkok moest ik wel even wennen aan de aantallen toeristen want waar je ze in de Filipijnen op 1 hand kon tellen zag het hier letterlijk soms wit van de westerlingen! Op zondag ben ik naar de Chatuchek markt geweest, een enorme weekend-markt met alle mogelijke troepies die je als toerist zou kunnen willen hebben. Deze markt is zo groot dat je een plattegrond meekrijgt om een beetje je weg langs alle stalletjes te kunnen vinden! Ik heb me enorm ingehouden en lekker helemaal niks gekocht, behalve een bakkie koffie. Het shoppen komt later wel weer want ik heb net weer een pakketje met nieuwe T-shirts en overige zooi teruggestuurd naar Nederland. Voorlopig reis ik dus lekker licht :)

Maandagochtend heel vroeg heb ik Karlijn opgehaald vanaf het vliegveld. Karlijn kon vier weken vrij nemen en wilde ook graag naar Thailand komen dus we gaan een paar weken samen reizen. In Bangkok hebben we verder nog een paar tempels bekeken en ‘s avonds zijn we het nachtleven gaan verkennen. Om er maar gelijk goed in te duiken zijn we ook naar een ‘ping-pong' show geweest. Dat is dus een show waarbij dames op een podium kunstjes vertonen met pingpongballetjes en andere objecten. Ik zal hier verder niet op de details ingaan maar de nieuwsgierigen onder jullie verwijs ik graag door naar Wikipedia of je moet zelf maar even naar Bangkok gaan ;). Het is in elk geval een kleine ‘cultuur'- shock....

Op woensdag zijn we naar de Tiger temple in Kanchanaburi geweest. Hier lopen zo'n 12 tijgers rond in een klooster en als toerist mag je ze aaien en je mag ermee op de foto. De tijgers krijgen van tevoren veel beweging en eten en als toerist mag je er alleen bij tijdens het heetst van de dag. Dat is in elk geval de verklaring van de monniken dat ze zo mak zijn en niks doen. Bij sommigen heb je echter wel een beetje het vermoeden dat ze een ‘paracetamolletje' hebben gehad want die liggen echt volledig voor pampus. Tegelijkertijd gaat elke toerist volledig aan het handje met een begeleider naar de tijgers. Je mag absoluut niet zomaar doorlopen (wat ik natuurlijk wel probeerde maar dat mocht alleen als ik m'n schietgebedje al had gedaan ;). Af en toe wordt een tijger wat onrustig en dan wordt je als toerist ook meteen weggetrokken totdat de tijger weer rustig gaat liggen. Misschien zijn ze dus toch niet zo verdoofd...

Wellicht hebben jullie meegekregen dat het momenteel wat onrustig is in Bangkok. Er wordt door tienduizenden mensen gedemonstreerd om de zittende regering af te laten treden zodat de voormalig (gevluchte/verbannen) president Thaksin weer terug kan keren. (Deze man wordt verdacht van miljarden fraude, vandaar dat ie in het buitenland zit). Vooralsnog was het allemaal redelijk rustig maar we hadden geen idee wat er kon gebeuren dus op donderdag hebben we de nachttrein naar Chiang Mai in het noorden gepakt (14 uurtjes).

Dit weekend hebben we een korte trekkingtour gedaan en we zijn naar een olifantencentrum geweest. Bij de trekking hadden we een korte wandeltocht naar een waterval, rafting, bamboo-rafting en een uurtje rijden op een olifant. Op zonag gingen we naar het olifanten centrum en dat wat echt geweldig. Dit park is opgezet door iemand die ook een reisbureau in Chiang Mai heeft. Vanuit zijn passie voor olifanten doet hij dit erbij en de olifanten worden dan ook heel goed behandeld. (Deze fantjes zagen er ook heel veel beter uit dan die van tijdens de trekking op zaterdag). We hebben hier ook overnacht in een splinternieuw huis met een heerlijk ruime kamer en fantastisch uitzicht. Op zondag kregen we vervolgens uitleg over hoe je om moet gaan met een olifant en wat de basis-commando's zijn. Daarna hebben we ze gevoerd (gelijk in de mond en niet via de slurf!) en mochten we zonder ‘zadel' op de nek van de olifant gaan rijden. Natuurlijk wel begeleid door de echte trainers want zoals de eigenaar het verwoordde:' als je dit in je eentje doet dan zien we je nooit meer terug!' ;). Uiteindelijk echt een superdag hier gehad!

In Nederland werkt karlijn in een dierenkliniek en ze had van haar werk wat geld meegekregen om aan een goed dieren-doel de doneren. Dit is dus naar dit olifantenpark gegaan zodat ze hopelijk nog meer olifanten van de straat kunnen redden! (je komt hier af- en toe ‘s nacht olifanten in het centrum tegen die letterlijk met hun begeleider de café's afgaan om om geld te bedelen. Niet bepaald een leven dat je een olifant toewenst!)

Inmiddels zijn we dus weer terug in Chiang Mai en straks gaan we in een deltavliegtuigje een rondvlucht maken! Morgen pakken we vervolgens het vliegtuig naar het zuiden, tijd voor de eilandjes!

Ciao,

Lex

Reacties

Reacties

Béke

Ik ben een trip naar Thailand aan het plannen en wat je daar vertelde over die trekking en het olifantencentrum leek me wel leuk. Heb je nog enig idee via welke organisatie/reisbureau je dit geboekt hebt?
Alvast bedankt voor de info!

Béke

'k Was even te snel met mijn vraag... Zag nadien je foto's met de naam van het olifantencentrum.
Dus 'k heb toch de info die ik wil! ;-)

Lex

Yep, Baan Chang heet het, en ze hebben een eigen website.
http://www.baanchangelephantpark.com/

Doe ze vooral de groeten van Alex :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!