Australie: Airlie beach to Cairns

Hoi allemaal,

De tijd vliegt als je lekker aan het reizen bent, want hier is alweer mijn laatste verhaal uit Australie! De laatste keer was ik net terug van een geweldige trip op Fraser eiland. Daarna ben ik nog een paar dagen in Rainbow beach gebleven en op donderdag 11 februari ben ik met de nachtbus naar Airlie beach gegaan. Airlie beach is het stadje waarvandaan alle zeiltochten naar de Whitsunday islands worden georganiseerd en dit is iets dat je zeker niet over mag slaan als je naar Australie gaat!

De whitsundays zijn een groep tropische eilanden met prachtige stranden en heldere azuurblauwe wateren waar je heerlijk kunt snorkelen of duiken. Er gaan allerlei verschillende soorten boten, van het type ‘party boot-drink-je lam met 200 man tot het romantische soort met een paar stelletjes aan boord. Ik had iets hier tussenin geboekt, namelijk een oude schoener uit 1902 met een zeer rijk verleden genaamd ‘Sollway Lass'. Deze boot is zelfs een paar keer gezonken maar toch steeds weer opgeknapt en uiteindelijk zo'n 10 jaar geleden omgetoverd tot een vrij luxe zeiljacht voor de whitsundays. Aan boord waren zo'n 30 mensen en 6 man crew. De tocht was drie dagen, van zaterdagavond tot dinsdagmiddag, dus we hadden alle tijd om verschillende eilanden te bezoeken.

Ik weet niet precies meer waar we langs zijn gevaren, maar het hoogtepunt was toch wel ‘Whiteheaven beach'. Zoals de naam al aangeeft is dit een parelwit strand met het fijnste zand dat ik ooit ben tegengekomen (99 procent silicium en je kunt het zelfs gebruiken om je zilverwerk weer op te poetsen!). Ondanks het regenseizoen hadden we mooi weer waardoor we er volop van konden genieten. Het wat ook voor het eerst dat ik ergens foto's kon maken die echt identiek waren aan de ansichtkaarten die ervan zijn gemaakt! Op dit strand kon je echt niet zonder zonnebril rondlopen want door de refelectie van het witte zand zag je gewoon niks meer. Het water was zeker 30 graden en overal zag je roggen, vissen en kleine haaien rondzwemen. (je moest dus wel uitkijken dat je niet op een half ingegraven rog ging staan want dat vinden ze niet heel leuk ;) We hebben hier een poosje rondgedobberd (stinger-suit aan want in het water zaten ook zwaar-giftige en moeilijk waarneembare kwallen) en wat fraaie foto's geschoten en toen zijn we weer teruggegaan naar de boot.

Op de boot hing een touw aan de tweede dwars-mast op zo'n 12 meter hoog. Het was natuurlijk niet de bedoeling om vanaf die hoogte te gaan springen maar je kon wel prima vanaf de boot het water in slingeren. Één lid van de crew is wel nog naar de tweede mast geklommen en daarvandaan het water in gesprongen, ouch!

‘s avonds was het meestal tijd voor een biertje en als alle lichten uit waren kon je eindeloos sterrenkijken aan dek. In de mast hing een lamp en daardoor zag je om de boot heen de vissen zwemmen. Nog wat dieper zag je allerlei lichtjes in het water, alsof er vuurvliegjes in rondzwommen. Dit schijnt een bepaald chemisch proces te zijn maar het gaf het geheel in elk geval een betoverend effect! Midden in de nacht kwam er ook nog een dolfijn langs-stuiteren vlak langs de boot, helemaal top! J

Na een paar mooie dagen zeilen was ik weer terug in Airlie, waar ik nog twee nachten ben gebleven voor dat ik op donderdag 18 feb doorging naar Townsville. In Townsville heb ik gelijk de ferry gepakt naar Magnetic island. Dit is ook één van de Whitsunday eilanden, maar als enige is Magnetic island permanent bewoond en er wordt ook gewoon gewerkt. Een soort van tropisch Texel zeg maar J. Nou, tropisch was het zeker en ook nogal nat! Op donderdagavond begon het te hozen (en dan bedoel ik echt met bakken uit de hemel!) en dat ging de hele nacht én de volgende dag zo door, totdat het aan het einde van de middag eindelijk ophield. Pas op zaterdag kon ik dus het eiland een beetje verkennen. Toevallig kwam ik in mijn hostel een paar oude bekenden tegen dus met zijn drieen zijn we een mooie wandeling gaan maken. Onderweg nog bijna op een slang gaan staan die voor onze voeten omhoogsprong maar die leek gelukkig banger voor ons dan andersom ;)

Op zondag ben ik nog naar een oud fort gewandeld dat ooit is aangelegd als eerste verdedigingslinie maar nooit is gebruikt. De wandelroute ging langs een eucalyptus-bos en daar zaten op ooghoogte en binnen handbereik een baby-koala en zijn moeder in de boom! Superschattig en ik heb wat mooie foto's kunnen maken.

Na Magnetic island ben ik naar Cairns gegaan. Hier heb ik weer heel wat vrienden gezien die ik onderweg ben tegengekomen en in Cairns zijn altijd wel wat mooie foute feestje te vinden dus ik heb me hier een paar dagen goed vermaakt. J Het duiken heb ik in Cairns maar even overgeslagen want het is nogal prijzig en ik ga het straks in Thailand doen.

Afgelopen vrijdag (27 feb) heb ik het vliegtuig gepakt naar Manilla, de hoofdstad van de Filipijnen waar ik nu dit verhaal zit te tikken. Ik moet wel echt weer even wennen aan het ontbreken van alle luxe dit ik in OZ gewend ben geraakt want Azie is toch wel weer heel wat anders dan het zeer westerse Australie.(maar wel weer lekker goedkoop, haha!) Daarnaast ben ik hier voor de locals weer een wandelende geldautomaat dus rustig over straat lopen is er niet meer bij en ik moet weer wat alerter zijn op mijn omgeving. (oftewel weer erg goed op mijn spullen letten enzo). Vanaf het vliegveld had ik een taxi met meter genomen maar vervolgens ben ik toch weer afgezet. Op de een of andere manier gebeurd dat toch bijna altijd op het eerste ritje vanaf het vliegveld, ook al weet je precies wat de rit eigenlijk hoort te kosten. Ach die paar euro kan ik ook wel weer goedpraten ;)

Ik blijf twee weken in de Filipijnen en dan ga ik weer richting Thailand. Woensdag vlieg ik naar Legaspi (met de bus had ook gekund maar tsja, als de vlucht 30 euro kost en de bus 15 euro...) en daarvandaan ga ik naar Donsol. In Donsol kun je namelijk snorkelen met walvishaaien en dat staat echt bovenaan mijn lijstje. Dit is de allergrootste haai en ze kunnen zo'n 15 meter lang wordena. Gelukkig eten ze alleen plankton, dus als het goed is binnenkort een nieuw verhaal over deze close encounter.... ;)

Groetjes,

Lex

Reacties

Reacties

kar

niet vergeten de walvishaaien naar thailand te sturen he, ik wil ze over 2 weken ook zien!
heb wel weer gemerkt dat jou trip naar de whitsundays stukken beter was dan die van mij... ik had dus (ongepland) wel een partyboot, 70man, slapen op een eilandje, en de hele dag door drankspelletjes, plus dat ik 3 dagen regen heb gehad :(
maar goed, verschil moet er zijn!

tot snel
Xx kusss

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!