Nieuw Zeeland

Hoi Allemaal!

Daar ben ik alweer met het volgende verhaal! Ik moet even een achterstandje inlopen dus vandaar :).

Op zondag de 10e ben ik eerst teruggevlogen naar Santiago en daarvandaan ging ik 2 uur later door naar Auckland in Nieuw Zeeland. Niet bepaald de snelste route, maar met een wereldticket kun je helaas niet direct door van paaseiland naar NZ.

Na in totaal 18 uur vliegen en een tijdsverschil van +16 uur (dus plus een dag maar 8 uur vroeger) gingen op het vliegveld in Auckland alle alarmbellen af bij het scannen van mijn bagage. Ik had namelijk in Argentinie voor een paar euro's een leuke metalen werpster gekocht (beetje oud-sentiment, m'n broer en ik maakten die dingen vroeger zelf en gingen er vervolgens mee gooien op de houten schuur in de tuin) .

Anyway ik stond dus bij de douane in Auckland, waar ze even niet zo goed wisten wat ze er mee aan moesten ( want ja, het zag er natuurlijk wel heeeul gevaarlijk uit he). Na een rondje langs wat andere functionarissen kwam de man terug met de medeling dat ik mazzal had omdat het niet verboden was dus ik mocht hem houden - ‘ but, police may wanna have a word with you'. Goed ik dus richting oom agent, waar ze overduidelijk even wilden nagaan of ik volslagen imbeciel was of dat het wel meeviel. Een citaatje uit het -zeer intelligente- gesprek op het vliegveld (vergeet niet dat ik net 18 uur had gevlogen, nauwelijks had geslapen en het dus zat was dus kun je nagaan hoe irritant het was om daar suffe vragen te gaan zitten beantwoorden):

Agent: So, you're not planning on throwing this at anyone, are you?

Ikke: Of course not, that would be just as dangerous as firing a gun at someone!

Andere agent: Yeah, but you need a license for that...

Tsja met zulke antwoorden... Ik zal jullie de rest van de conversatie besparen maar aan het einde van het verhaal hadden ze vastgesteld dat ik wel een goeie gozer was en ik mocht het ding dus houden en eindelijk vertrekken. Welkom in Nieuw Zeeland! (ik heb hem gelijk maar naar huis gepost anders krijg ik straks in Australie nog een keer hetzelfde gemekker).

Bij het voorbereiden bleek ik niet al teveel tijd voor NZ te hebben ingeruimd: slechts twee weken en effectief 12 dagen had ik om het eiland te gaan bekijken. Ik moest dus sowieso vaart maken en daarnaast had ik van een paar nieuw zeelanders het advies gekregen om het nooren eiland maar over te slaan en gelijk naar het zuiden te gaan. Ik was van plan om een nachtje in Auckland te blijven maar al gauw bleek dat ik dan alleen al voor transport, een bed en eten meer dan 60 euro kwijt zou zijn. Ik ben dus maar op het vliegveld gebleven en heb terplekke een nieuwe vlucht geboekt naar Wellington, aan de zuidkant van het noorden-eiland.

In Wellington heb ik een dagje wat sightseeing gedaan en daarna ben ik op de ferry gestapt richting Picton op het zuiden eiland. Met de bus ben ik naar het Abel Tasman park gegaan voor een tweedaagse hike van een kilometer of 60. Het park heeft veel prachtige stranden en er is een wandelroute langs de kust aangelegd. Het is allemaal erg mooi en een paar keer moet je hiken via stranden die alleen met laagtijde begaanbaar zijn. Nadeel is echter wel dat je het na het 10de strand wel een beetje gezien hebt. Bovendien loop je het grootste deel van de tijd over een -zeer strak aangelegd- pad dat aan beide kanten is omgeven door dichte bebossing, waardoor je niet zoveel kunt zien. Ik kreeg dan ook al gauw het gevoel dat ik urenlang door Burger's bush aan het wandelen was en als je dat dus 2 dagen doet gaat het een beetje vervelen. Voordeel was wel dat ik (om het een beetje leuk te houden) het tempo flink had opgeschroefd dus ik was op dag twee lekker vlot klaar. Het Abel Tasman park is wat mij betreft zeker de moeite waard maar dan vooral om een kayak of bootje te huren en niet zozeer om te gaan wandelen (of misschien een paar uurtjes) want daarvoor is de trail te saai.

Op maandag de 18de was het tijd om de gletsjer op te gaan ! Dag dag ervoor was ik met de bus aangekomen bij het plaatsje Franz Josef, dat ligt bij (1 van de) grootste commerciele gletsjer van Nieuw Zeeland. In Argentinie had ik al een keer een toch gedaan om te gaan gletsjerklimmen maar door de extreem harde wind konden we toen de gletsjer niet op. Het is hier helaas wel fors duurder dan in Argentinie maar goed ik krijg verder geen kansen meer om dit te doen, dus hop de gletsjer op! Ik heb in elk geval een geweldige dag gehad. We gingen in groepen van 4 per gids waardoor we vaak mochten klimmen en in totaal ben ik zes keer over verschillende wanden van een meter of 20 omhoog gegaan.

Na FJ ben ik doorgereisd naar de oostkust om in het plaatsje Kaikoura te gaan walvisspotten en met dolfijnen en zeehonden te gaan zwemmen. Het walvisspotten was erg gaaf en we hebben vier keer een potvis gezien. De tour was wel flink gehaast en nadat we twee walvissen gezien hadden was het zoeff terug richting de haven. De overige 2 potvissen en een grote groep dolfijnen kwamen we toevallig op de terugweg nog tegen dus we hadden mazzel.

Eergisteren heb ik het sealswimming gedaan en ik had zowel geluk als pech: Ik bleek de tour te hebben geboekt in een andere stad! Dit schijnt wel vaker te gebeuren dus houd het er maar op dat ze gewoon een ontzettend brakke website hebben ;) ( héérlijk zeg, dat externe attribueren :)). Mijn geluk was dat het in die andere stad slecht weer was en dat de tour dus gecancelled was waardoor ik mijn geld terug kon krijgen. Daarnaast was de tour in Kaikoura bijna de helft goedkoper en er was nog plek dus ik kon mooi nog mee. Helaas was het in Kaikoura die dag ook vrij grauw en regenachtig dus de zeehonden bleven lekker op de rotsen liggen terwijl wij met verkleumde handen en voeten in het ongeveer 10 graden koude water dobberden. (we hadden lekker warme wetsuits maar helaas geen handschoenen of laarsje aan). Het dolfijnzwemmen was hier volgeboekt dus dat bewaar ik nog voor een andere keer.

Ik zit nu weer in Christchurch waar ik blijf tot mijn vlucht naar Sydney van aanstaande maandag. Ik hoop in elk geval dat Australie wat beter zal bevallen dan Nieuw Zeeland, want hoewel het eiland zeker ook zijn charme heeft vind ik de toeristensector hier totaal overgeorganiseerd en overgecommercialiseerd. Je moet hier werkelijk voor alles (flink!) betalen (ik moest gisteren betalen voor het gebruiken van een een deken in een hostel, dat heb ik ook echt nog nooit meegemaakt!) en overal wordt volcontinu met wel honderden folders duidelijk gemaakt wat voor fantastische activiteiten je hier overal wel niet kunt doen. Op zich natuurlijk wel handig maar het is één grote advertentie-rotzooi en op den duur wordt het allemaal een beetje vermoeiend. Kortom, NZ heeft mij een beetje het gevoel gegeven van één grote commerciele kermis gegeven en ik had er meer van verwacht.

Dus: op naar Australie en hope for the best :)

Ciao,
Lex

Jacob

Hey Lex,

Wat een gave verhalen allemaal!! Super zeg, erg leuk om te lezen. Ik ben wel benieuwd wat je nog op het programma hebt staan. Jammer dat Nieuw Zeeland zo toeristisch is, na al die andere mooie oorden waar je bent geweest. Of ik nog nieuws heb? Ondertussen ben ik op een mooie januaridag met sneeuw getrouwd en heb dit met een bescheiden ski-vakantie gevierd. :)

Geniet ervan, spreek je later,

Groetjes Jacob