The sacred valley en Tipon

Hola Todos!

Het is inmiddels alweer een poosje geleden dat ik mijn eerste verhaal heb geplaatst dus het wordt weer de hoogste tijd. Inmiddels ben ik een weekendje naar de Sacred valley geweest, een dagje naar Tipon en ik ben gisteravond teruggekomen van de Salkantay trail naar Machu Picchu. Om het verhaal een beetje behapbaar te maken zal ik het opdelen in deel 1 en deel 2 ;)

The Sacred Valley

Op vrijdag 18 september zijn we (Anouk en ik) naar Pisaq gegaan. We hebben een lokale bus gepakt, en hoewel er zo´n 12 zitplaatsen in de bus zijn blijk je er toch (met relatief gemak) 22 peruanen in te kunnen douwen. Enig nadeel is dat de deur bij het wegrijden niet zo heel makkelijk meer dicht wil, maar hey, who cares? ;) Die busrit duurde trouwens ongeveer 1,5 uur en dat kost dan 3 soles (0,75Euro)
Naast Pisaq liggen een paar mooie ruines op een berg en de hike naar boven is gelijk een goede voorbereiding (of testje) voor de Salkantay trek die we twee weken later zouden gaan maken. Op zich zijn die ruines van een afstandje best mooi maar als je er tussendoor loopt valt er weinig interessants aan te ontdekken (van een afstandje lijkt het nog wel wat). Zie ook de foto´s die ik een paar weken geleden heb geplaatst.

Omdat we om 07.00 waren begonnen met wandelen konde we die dag ook nog door naar Ollotantambo, een ruine van een soort verdedigingsfort/vestiging in combinatie met terrasvorming voor het kweken van allerlei gewassen. De Inca´s waren erg goed in het bouwen van allerlei irrigatiesystem en in dit geval schijnt men het te hebben gebruikt om de Spanjaarden onderaan de heuvel tijdens een aanval de voorzien van een nogal koude douche (lees: ze hebben ze integraal verzopen door de sluizen open te zetten, best een briljante tactiek). Uiteraard kwamen de Spanjaarden een poosje later met een paar duizend man terug en werden de Inca´s alsnog van deze vesting verdreven (zo luidt althans de overlevering). Overigens blijken de Inca´s tot mijn enigszins stomme verbazing dus niet duizenden jaren geleden te hebben geleefd, maar eerder zo´n vijfhonder jaar geleden, zo rond 1500 dus. Weer wat geleerd, ik was in de veronderstelling dat hun beschaving vele malen ouder was. Bij de ruines zie je ook vaak pre-inca, inca en coloniale bouwwerken over elkaar heen gebouwd. Zo hadden de spanjaarden de neiging om allerlei kerken en kathedralen over Inca-tempels heen te zetten, waardoor de fundamenten dus nog steeds Inca zijn.Tot zover een stukje Inca -geschiedenis ;)

Na Ollotantambo teruggegaan naar Urumbamba, van waaruit we de volgende dag Moray hebben bezocht. Dit is een soort rond terrassen-ding, wat steeds dieper gaat. Men heeft het vermoeden dat het een soort proeftuin is geweest voor allerlei gewassen waarbij de temperatuur kon worden gekozen op basis van de terrashoogte, maar dat blijft gissen. In elk geval best een indrukwekkend ding om in rond te lopen.
Hierna zijn we gaan eten in een lokaal restaurantje waar ons een redelijke verrassing stond te wachten. We hadden allebei kippensoep besteld en na wat rondvissen in de soep haalde Anouk een uitgekookte kippenvoet naar boven... (dus geen kippenpoot maar een kippenvoetje, waar de nageltjes uitgetrokken waren... dat ziet er dus uit als een soort klein handje...brrrr! Na enig kokhals-neigingen hebben we allebei de soep voor de helft opgegeten en na het hoofdgerecht (vegetarisch godzijdank) zijn we er gauw vandoor gegaan.
´s middags nog een paardrij-rit door de bergen gedaan maar dat doe ik dus ook niet meer want de paarden waren ondervoed terwijl we voor een uurtje al 15 dollar moesten lappen. Dat probeer ik straks in Australie nog wel een keertje. Na nog een nachtje in Urumbamba zijn we weer teruggegaan naar Cusco zodat we op tijd waren voor de taalles die middag.

In de loop van die week zijn we nog naar een paar ruines rondom Cusco geweest maar daarover valt verder niet zoveel interessants te melden.

Tipon
Op zondag 27 september zijn we met een hele groep en een docent van de taalschool (student tandheelkunde die als bijbaantje toeristen spaanse les geeft) naar Tipon gegaan. Rondom Tipon liggen ook een paar leuke ruines maar hét kenmerk van Tipon is dat je er kunt genieten van de specialiteit van deze streek: gegrilde cavia!! Op zich moesten we even wennen aan het idee maar ja, when in Rome... De cavia wordt in zijn geheel a la een kip gegrild in een oven en beland dan ook in zijn geheel op je bord. Dat ziet er dus best raar uit, maar op zich smaakt het wel prima, helemaal met een biertje erbij. Kijk maar even naar de foto´s als je er tegen kunt ;) Enig nadeel is dat er niet zoveel vlees zit aan een cavia dus na afloop toch nog maar even een hamburgertje in Cusco gehaald..

Tot zover dit verhaal, de volgende gaat over de trek naar Machu Picchu!

Chao,
Lex